.::lafaz yang tersimpan (khas buat ayahanda dan bonda tercinta)::.

renungkanlah..^_^

Friday, April 30, 2010

Abu Jahal Menguji Muhammad S.A.W



SUATU HARI Abu Jahal ke rumah Abu Talib, Bapa Saudara Rasulullah SAW. Maksud kedatangannya adalah ingin melaporkan tentang keadaan Rasulullah akhir-akhir ini. Kedatangannya disambut oleh Abu Talib dengan senang hati.

Berkatalah Abu Jahal: "Hai Abu Talib, ketahuilah bahawa anak saudaramu Muhammad akhir-akhir ini berbuat perkara yang aneh-aneh. Dia menyebarkan agama baru, mengumpat-ngumpat tuhan kita dan nenek moyang kita.

Kami masih memaafkannya kerana menghormati akan kemuliaanmu. Tetapi jika anak saudaramu Muhammad masih terus saja berbuat yang tidak bersesuaian dengan ajaran nenek moyang kita, maka tidak ada jalan lain kecuali kami akan membunuhnya."

"Wahai Abu Jahal, duduklah kamu di sini sebentar sampai Muhammad saya panggil ke mari," jawab Abu Talib.

Tidak lama kemudian datanglah Rasulullah SAW di hadapan bapa saudaranya dan Abu Jahal. Rasulullah SAW sudah menduga maksud kedatangan Abu Jahal ke rumah bapa saudaranya itu. Setelah mereka saling berhadapan, berkatalah Abu Jahal kepada beliau.

"Hai Abu Talib!" Abu Jahal memulai bicara. "Kalau memang anak saudaramu itu betul dalam pengakuannya sebagai Rasul, cubalah tunjukkan kepada kami akan tanda-tandanya," pinta Abu Jahal.

Abu Talib menoleh kepada anak saudaranya sambil berkata: "Hai anak saudaraku Muhammad, bagaimanakah tanggapanmu akan permintaan Abu Jahal itu?"

"Pak Cik," jawab Nabi Muhammad. "Apakah mereka mahu beriman jika saya sanggup membuktikannya?" tanya Rasulullah.

"Sekarang apakah yang mereka kehendaki Pak Cik?" tanya Rasulullah SAW lagi.

Kebetulan sekali di muka pintu rumah Abu Talib ada seketul batu yang besar sekali. Sambil menunjuk ke arah batu itu, Abu Jahal berkata: "Hai Muhammad, jika kamu itu betul-betul utusan Allah, cubalah keluarkan dari dalam batu itu sebatang pohon yang mempunyai dua cabang, yang pertama condong ke sebelah Barat, sedang yang kedua pula condong ke sebelah Timur," perintah Abu Jahal.

Mendengar permintaan Abu Jahal ini lalu baginda berdoa kepada Allah SWT/ Tidak beberapa lama kemudian, turunlah Malaikat Jibril memberi salam lalu memberitahu kepada baginda, bahawa Allah telah menerima doanya.

Seketika itu juga batu di muka rumah Abu Talib terbelah menjadi dua. Dari dalam batu itu kemudiannya keluar sebatang phon dengan dua cabang yang semakin besar dan meninggi, sesuai dengan permintaan Abu Jahal dan kawan-kawannya.

Mereka yang menyaksikan menjadi kagum.

"Alangkah baiknya apa yang dia datangkan," ujar salah seorang dari mereka. Tetapi mereka belum puas, lalu meminta supaya pohon itu ditukar untuk menjadi sesuatu yang lain.

Abu Jahal dengan kawan-kawannya bertambah hairan, tiba-tiba mereka berkata: "Alangkah bagusnya sihirmu, hai Muhammad!" Kata Abu Jahal.

Setelah berkata demikian, mereka pun berlalu pergi dengan melemparkan kata-kata ejekan kepada Rasulullah.

Demikianlah sifat-sifat orang kafir yang tidak pernah menepati janji. Mereka selalu ingkar, walaupun sudah kalah berhujjah, sebagaimana Abu Jahal dan kawan-kawannya.